Department Kunstwissenschaften
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Annäherungen in Kunst und Musik

Vortragsreihe "Künste unter Druck"

 

Donnerstag, 10. Dezember 2020, 18:00 Uhr
Via Zoom

Vorträge

Singing Brahms, Hearing Race: Black Musicians and the German Lied in Interwar Germany and Austria

Dr. Kira Thurman (University of Michigan)

Abstract

In this talk, Dr. Kira Thurman will explore the rise in popularity of African American classical musicians in interwar Germany and Austria. Singing lieder by Schubert, Brahms, and other German composers, they challenged audiences' expectations of what a Black performer looked and sounded like in the Jazz Age. Audiences labeled singers such as Marian Anderson and Roland Hayes "negroes with white souls," and marveled at their musical mastery. If the listener closed his or her eyes and listened, these African American musicians, many remarked, "sounded like Germans." How had they managed to accomplish this feat? By exploring the German reception of Black concert-singers, Thurman's talk finds a new way to answer the question, "Can someone be Black and German?" by instead asking another: "What has it meant to be Black and to perform German music?"

thurmanwebVita

Kira Thurman is an assistant professor of Germanic Languages and Literatures and History at the University of Michigan. A classically-trained pianist who grew up in Vienna, Austria, Thurman earned her PhD in history from the University of Rochester with a minor field in musicology from the Eastman School of Music. Her research, which has appeared in German Studies Review, Journal of the American Musicological Society (JAMS), Opera Quarterly, and Journal of World History, focuses on two topics that occasionally converge: the relationship between music and German national identity, and Central Europe's historical and contemporary relationship with the Black diaspora.
She is the recipient of many awards and fellowships, including a Fulbright fellowship to Germany, the Berlin Prize from the American Academy of Berlin, and a residential fellowship at the Institute for Advanced Study (IAS) in Princeton, New Jersey. Her article, "Black Venus, White Bayreuth: Race, Sexuality, and the De-Politicization of Wagner" won the German Studies Association's DAAD prize for best article on German history in 2014. Her book, Singing Like Germans: Black Musicians in the Land of Bach, Beethoven and Brahms, is forthcoming with Cornell University Press.
Thurman teaches courses on a wide variety of subjects, including Music and German National Identity; Germany and the Black Diaspora; Global Cultural Encounters Since 1800; Global Migration; and Performing Race, Gender, Nation (grad seminar).
A firm believer in public engagement, Thurman has published articles in magazines such as The New Yorker, served as a consultant for PBS documentaries and public radio projects, and has worked with different orchestras, opera houses, and music ensembles on programming and public education. Together with colleagues across the United States and Europe and with the support of the German Historical Institute in Washington, D.C., she runs the public history website, blackcentraleurope.com.

Weltgeschichten der Architektur im 19. Jahrhundert

PD Dr. Matteo Burioni (LMU München)

Abstract

Im 19. Jahrhundert ist ein Ausgreifen der Geschichte der Architektur auf die gesamte Welt zunehmend üblich. Die Modelle und Theorien der Erzählung wie auch die Strategien der Visualisierung von Weltarchitekturgeschichte sind von wechselnden Paradigmen geprägt. Angesichts der Kritik an kolonialen Narrativen und eurozentrischen Verengungen des Blicks liegt es nahe, die reichhaltige und vielgestaltige Tradition des architekturgeschichtlichen Handbuchs in den Blick zu nehmen. Durch den langen Zeitraum und durch den Schwerpunkt auf dem Handbuch als Medium der kunstgeschichtlichen Kanonbildung offenbaren sich Diskurslinien, Brüche und Verflechtungen in der Erzählung und Visualisierung der Weltarchitektur und ihrer Geschichte. Erstaunlich langlebige Kontinuitäten werden ebenso sichtbar wie eine Pluralität von Herangehensweisen. Auch heute steht wieder zur Debatte, wie eine Architekturgeschichte der Welt erzählt werden sollte.

burioniVita

Matteo Burioni ist Wissenschaftlicher Mitarbeiter und Dozent an der Ludwig-Maximilians-Universität München. Im Jahr 2006 promovierte er an der Goethe-Universität Frankfurt am Main mit einer Dissertation über Vasari, für die er 1997/98 ein DAAD-Stipendium für die Scuola Normale Superiore di Pisa und von 2003 bis 2005 ein Stipendium am Kunsthistorisches Institut in Florenz – Max-Planck-Institut erhielt. Von 2005 bis 2008 war er SNFS-Postdoc-Stipendiat am „eikones", dem National Centre of Competence in Research „Iconic Criticism” an der Universität Basel. Im Jahr 2014 wurde er als Assistent an der Ludwig-Maximilians-Universität München zum Hochschullehrer mit einer Studie über die Rezeption außereuropäischer Denkmäler im Europa der Frühen Neuzeit ernannt und forschte als wissenschaftlicher Mitarbeiter am Zentralinstitut für Kunstgeschichte. Seit 2019 koordiniert er das von der Union der deutschen Akademien der Wissenschaften geförderte Forschungsprojekt „Corpus der barocken Deckenmalerei in Deutschland“ (CbDD). Derzeit arbeitet er an einem Buch, das dem reisenden Pietro della Valle gewidmet ist. Weitere Forschungsprojekte befassen sich mit den architektonischen Medaillen des päpstlichen Roms und der Geschichtsschreibung der Architektur im 19. Jahrhundert.

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